Een kleurrijke eerste stageweek - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Chantal Kolk - WaarBenJij.nu Een kleurrijke eerste stageweek - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Chantal Kolk - WaarBenJij.nu

Een kleurrijke eerste stageweek

Door: chantalvandekolk

Blijf op de hoogte en volg Chantal

21 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Poeh, ik zit alweer in mijn tweede week en mijn eerste stage week zit er alweer op. Wat gaat de tijd opeens snel! Zeker nadat de eerste dagen voorbij kropen dacht ik dat ik vijf en een halve maand niet door zou komen. En dat terwijl bij iedereen de tijd vloog en ze hier alweer zolang zaten. Dat lees je ook altijd in de blogs van andere reizende mensen: wat gaat de tijd toch snel. Waarop ik weer dacht: waarschijnlijk heb je die tijd aan mij gegeven, ik geef die tijd graag terug.

Maar ik geef toe: ook hier bij mij gaat de tijd nu zo snel. Voor ik het weet is de dag voorbij en vind ik het hier heerlijk. Ook al komt het regenseizoen dichterbij, het weer blijft warm en ik blijft genieten van alles wat ik zie. En zo blijf ik een mooi tintje houden.

Mijn week begon warm en kleurrijk: Holi Phagwa. Een Hindoestaans feest waarbij de lente en het nieuwjaar gevierd wordt op een vrolijke en gezellige manier. Er wordt veel gedanst, gelachen en muziek gemaakt, waar iedereen welkom is en elkaar een Subh Holi wenst, wat een gelukkig nieuwjaar betekent. Wij gingen naar de Palmentuin, een groot park van palmbonen. Daar stond een podium met muziek. Het was aan het begin van het de middag, waardoor het rustig was met een leuke sfeer. Daar kwam je niet schoon meer weg: vanaf dat je binnenkwam waren er mensen met poeder, verf of waterpistolen/flessen met verf. In de palmentuin is er een traditie. En word een lijn gespannen tussen twee palmbomen en daaraan word een pot gehangen met spul erin. Er kunnen 6 teams zich opgeven en dan moet er doormiddel van een menselijke piramide de pot op zijn kop gedraaid worden. De drie teams met de snelste tijd gaan naar de finale, waarbij de pot hoger hangt. Na wat gegeten te hebben zijn we nog even naar het bevrijdingsplan geweest waar wat moderne muziek gedraaid werd. Helaas voor mij begon die dag erna mijn eerste stage! Dus hop, hoe zonde en jammer ook op tijd weer naar huis. Daar begon een andere uitdaging: al het poeder en verf van je lijf boenen. Ik kon moeilijk aankomen met blauw/roze haar en vlekken op mijn huid! Gelukkig ging alles er goed af, behalve een enkele plek.

Over mijn stage inhoudelijk en namen wil ik niet te veel in details treden, maar toch wil ik jullie het niet onthouden van mijn onwijs leuke stageweek. Mijn stage ging dinsdag dan toch van start. Met toch (heel) wat zenuwen in mijn lijf ging ik richting het kantoor. Hoe zouden de mensen mij zien? Als een stagiaire of toch een van hen? En wat als ik er straks echt compleet niks van bak? Waarom moest ik dan ook mijn aller eerste stage ooit zover weg doen en het mijzelf zo moeilijk maken? Toch was er geen weg meer terug en achteraf zou ik dat ook niet meer willen. Ik werd gelijk heel vriendelijk en enthousiast begroet. Gelijk de eerste dag werd ik op een plekje gesetteld en kreeg ik al opdrachten/zaken voor mijn neus. Hoe leuk dat ze mij gelijk dat toevertrouwde! En gelijk werd mij gemeld dat ik donderdag mee mocht naar rechtbank. Enorm leuk natuurlijk om dat allemaal mee te maken hoe dat hier gaat. Ook mijn collega’s komen regelmatig langs om te vragen hoe het gaat. En toen de week vorderde kwamen er meer zaken langs en discussies met collega waarbij ik best goede punten had. Een eyeopener: ik kan meer dan ik denk en ik moet daar niet aan twijfelen. Ik ben al meer dan drie jaar bezig met rechten totaal.
De zaken die ik mag doen zijn heel divers en zitten lastig in elkaar, dus een hele uitdaging. Ik leer elke dag veel over het land en cultuur, ook mede door mijn stage.

En dat was in een notendop mijn werkweek! (: Weekend is begonnen en kijk er naar uit om niet zo vroeg mijn bedje uit te hoeven en niet met IJSKOUD water te hoeven douchen.

Nu ga ik genieten van mijn weekend.

Habon!

  • 24 Maart 2014 - 07:53

    Paps:

    Hey dochter,

    Erg leuke verslagen. Wow, wat heb je het daar toch leuk. Het doet ons goed om te zien hoe je groeit als persoon, medemens en bovenal als dochter.
    Probeer van elke seconde dat je daar bent te genieten (wat volgens mij al aardig lukt, haha).
    Wel bijzonder om dit als ouders ook mee te maken, zeker zo met de wonderen der techniek wat maakt dat ook wij hiervan intens kunnen genieten.

    Ik zie wel een leuke vakantiebestemming opdoemen deze zomer.

    Groetjes paps en mams

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Actief sinds 02 Maart 2014
Verslag gelezen: 353
Totaal aantal bezoekers 5225

Voorgaande reizen:

11 Maart 2014 - 25 Augustus 2014

Stage in Suriname

Landen bezocht: